E-ticaret Pazar Yerleri için Satın Alma Tahmini Üzerine Makine Öğrenmesi Uygulamaları

dc.contributor.advisor Dağ, Tamer
dc.contributor.author Tokuç, Ayşe Aylin
dc.date.accessioned 2025-06-15T21:49:44Z
dc.date.available 2025-06-15T21:49:44Z
dc.date.issued 2025
dc.department Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı
dc.description.abstract Bu araştırma, bir e-ticaret kullanıcısının oturum sonunda satın alma yapıp yapmayacağını tıklama akışı verilerini kullanarak tahmin edebilen bir makine öğrenimi çerçevesi önermektedir. Çalışma, son kullanıcı eylemlerinin düzleştirilmiş dizileri, oturum bazlı istatistikler ve her ikisini entegre eden yenilikçi bir hibrit model dahil olmak üzere çeşitli veri temsillerini incelemektedir. Mevcut literatür genellikle tek bir veri temsilini ele alırken, bu araştırma oturum bazlı veriler ile kullanıcı eylemlerinin potansiyel sinerjisini kapsamlı bir şekilde değerlendirmektedir. Önerilen metodoloji, LightGBM'i temel tahmin modeli olarak kullanmaktadır. Ayrıca, karar ağaçları, gradyan artırma, rastgele ormanlar ve lojistik regresyon gibi algoritmalar doğrulama amacıyla uygulanmıştır. Öznitelik önem analizi, satın alma olasılığının temel belirleyicileri olarak son kullanıcı eyleminden bu yana geçen süre, oturum süresi ve belirli ürün etkileşimlerini öne çıkarmaktadır. Bu çalışma, ağaç tabanlı bir tahmin modeli içinde hibrit veri temsillerinin pratik faydasını göstererek, gerçek zamanlı satın alma tahmini için ölçeklenebilir ve yorumlanabilir bir çerçeve sunmaktadır. Bulgularımız, e-ticaret platformlarının satın alma tahminlerini iyileştirmesine ve pazarlama stratejilerini optimize etmesine yönelik uygulanabilir içgörüler sağlamaktadır.
dc.description.abstract This research proposes a machine learning framework that can accurately predict whether a user will purchase at the end of a session in e-commerce using clickstream data. The study explores various data representations, including flattened sequences of recent user actions, aggregated session statistics, and a novel hybrid model integrating both. While existing literature often explores a single data representation, this research comprehensively examines the potential synergies between aggregated session-level data and recent user actions. The proposed methodology employs LightGBM as the core predictive model. Algorithms such as decision trees, gradient boosting, random forests, and logistic regression were employed for validation. Feature importance analysis highlights key determinants of purchase likelihood, including time since the last user action, session duration, and specific product interactions. By demonstrating the practical utility of hybrid data representations within a tree-based predictive model, this study introduces a scalable and interpretable framework for real-time purchase prediction. Our findings offer a scalable and interpretable framework for e-commerce platforms to enhance purchase predictions and optimize marketing strategies. en_US
dc.identifier.endpage 167
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=htlyhJG97gjBTPjAeWRhPgGsLkjIFEAZCZ09YquumYrv0bS0IS5mS0xu_MwQfEqV
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/7378
dc.identifier.yoktezid 933832
dc.language.iso en
dc.subject Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol
dc.subject Bilim ve Teknoloji
dc.subject Elektronik Ticaret
dc.subject Kayıp Müşteri Tahminlemesi
dc.subject Makine Öğrenmesi
dc.subject Makine Öğrenmesi Yöntemleri
dc.subject Sismik Veri İşleme
dc.subject Veri İşleme
dc.subject İki Yönlü Sınıflandırma
dc.subject Computer Engineering and Computer Science and Control en_US
dc.subject Science and Technology en_US
dc.subject Electronic Commerce en_US
dc.subject Customer Churn Prediction en_US
dc.subject Machine Learning en_US
dc.subject Machine Learning Methods en_US
dc.subject Seismic Data Processing en_US
dc.subject Data Processing en_US
dc.subject Two Way Classification en_US
dc.title E-ticaret Pazar Yerleri için Satın Alma Tahmini Üzerine Makine Öğrenmesi Uygulamaları
dc.title Machine Learning Applications on Purchase Prediction for E-commerce Marketplaces en_US
dc.type Doctoral Thesis en_US
dspace.entity.type Publication

Files

Collections