A comparative study of Turkhish and American activist theatre in the 20th century
dc.contributor.advisor | O'Neil, Mary Lou | en_US |
dc.contributor.author | Unal, Ozum | |
dc.date.accessioned | 2019-07-12T08:42:16Z | en_US |
dc.date.available | 2019-07-12T08:42:16Z | en_US |
dc.date.issued | 2008 | en_US |
dc.department | Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.department-temp | Kadir Has University : Graduate School of Social Sciences : American Culture and Literature | en_US |
dc.description.abstract | The essential goal of this project is two-fold: to gain a greater understanding of the role of activist theater in Turkey and in the U.S and discuss the need for activist theater. The research component of this project includes the historical context of activist theater and delves into its purpose in today?s world. The decades of the 1960s and 1970s saw the development of the Theater of the Oppressed and other activist theater movements that sought to creatively expose inequality. My project takes into account the historical setting of modern activist theater and then discusses the urgent need for these types of productions to continue to be staged today. -- Abstract'tan. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın temel amacı, aktivist tiyatronun Türkiye ve Amerika'daki rolünün daha iyi anlaşılması ve aktivist tiyatroya duyulan ihtiyacın tartışılmasıdır. Tez aktivist tiyatronun tarihçesine genel bir bakışla başlayıp özele inerek aktivist tiyatronun toplumda değişime vesile olabilme gücünü irdelemektedir. Tezin temel iddiası aktivist tiyatronun bu değişim ve değiştirme gücünü barındırdığıdır. 1960 ve 1970 yılları, eşitsizliği yaratıcı bir şekilde gözler önüne seren ?Ezilenlerin Tiyatrosu? ve diğer aktivist tiyatro akımlarının gelişmelerine tanık olmuştur. Bu gelişmeler tezde sözü geçen tiyatronun değişim aracı olarak kullanılmasını desteklemektedir. Proje, modern aktivist tiyatronun geçmişini göz önünde bulundurarak, bu tür yapımların sahnelenmeye devam edilmesinin kaçınılmaz ihtiyacını tartışmaktadır | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12469/2544 | |
dc.identifier.yoktezid | 226489 | en_US |
dc.institutionauthor | O'Neil, Mary Lou | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Kadir Has Üniversitesi | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Performance Theory | en_US |
dc.subject | Activist Theatre | en_US |
dc.subject | Performans Sanatı | en_US |
dc.subject | Aktivist Tiyatro | en_US |
dc.title | A comparative study of Turkhish and American activist theatre in the 20th century | en_US |
dc.type | Master Thesis | en_US |
dspace.entity.type | Publication |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1