Kültürel miras—dijital korumaları ve istenmeyen hasar
No Thumbnail Available
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu tezin temel amacı, dijital koruma konseptinin çağdaş kültürel mirası koruma uygulamalarında oynadığı rolü daha iyi anlamak için simülakr tanımını genişleterek ve sorgulayarak kültürel mirası ve 3 boyutlu görselleştirmelerinin arasındaki ilişkiyi incelemektir. Tartışmanın temelinde, kültürel mirasın korunmasının dijitalleşmesinin sanal gerçeklikle yeni bir üretim tarzını, belirli kültürel ve sembolik sonuçlar için kullanılan retorik bir konumunu paylaştığı iddiası var. Bu bağlantının amacı iki yönlüdür: Birincisi, kültürel mirasın korunmasında yalnızca hesaplamalı yaratımı taklit eden CGI ya da CAD'dan ayrı olarak 3D görselleştirmeyi inceliyorum; bu pozisyon, gerçekliği tüm boyutlarda (yalnızca görüntüleriyle) 3 boyutlu olarak yakalamanın, herhangi bir maddi nesneyi ya da herhangi bir ölçekteki alanı Sanal Gerçekliğe koyabileceğimiz veya 3 mm'ye kadar doğru temsile kadar yeniden üretebileceğimiz mirasın yeni bir çözülmesini nasıl getirdiğini araştırır ve sorgular. İkinci olarak, kültürel mirasları koruma yönelik sanal çözümleri eleştirmek için Baudrillard'ın dijital imgeleme perspektifine kavramsal bir benzetme kuruyor. Ayrıca bu çözümlerin yeni bir görsel kültüre, Deleuze'ün perspektif içinde yeni bir üretim hattına daha geniş pencereler açabileceğini de tarif ediyorum. Kültürel mirasın dijital planlarını en çok tekrarlanan yararları ve işlevleri (içine gömülme, bilginin dağılımı, insan-bilgisayar etkileşimi) başlıkları altında konumlandırılan bu çalışma, dijital yeniden üretim teknolojilerinin içinde korumanın dijitalleşmesini aydınlatmak ve göstermek için son birkaç yılda giderek artan örnek vaka çalışmalarını kullanır. Ayrıca, kültürel mirasın dijital altyapılara aktarımı kapsamındaki yeni bölgesel pratikleri ifade etmek için gerekli teorik argümanı ve dijitalleşme sürecinin kendisini göstermek için yaratıcı bir görsel çalışma oluşturur. Anahtar Sözcükler: 3D görselleştirme, dijital koruma, simülakr, hiper gerçeklik, yersiz-yurtsuzlaştırma, dijital miras, kültürel mirasın dijitalleştirilmesi
The fundamental goal of this thesis is to examine the relationship between cultural heritage and 3D visualizations of them, stretching and challenging the definition of simulacra in order to better understand what role the concept of digital preservation plays in contemporary cultural heritage preservation practices. At the basis of my argument is the allegation that digitalization of cultural heritage preservation shares with virtual reality a new mode of production, a rhetorical position employed to specific, cultural, and symbolical ends. The purpose of this connection is two-fold: first, I examine 3D visualization in cultural heritage preservation apart from CGI or CAD, which only mimics the computational creation; this position investigates and questions how capturing reality in 3D within all dimensions (only appearances) brings a new dissolution of heritage that we can put any material object or site in any scale into Virtual Reality or reproduce it up to 3mm accurate representation. Second, I make a conceptual analogy of the Baudrillardian perspective of digital imagery to criticize the virtual solutions to preserve cultural heritages. I also describe that those solutions might open more expansive windows to a new visual culture, a new production pipeline within the Deleuzian perspective. Situating the digital blueprints of cultural heritage under the banners of their most repeated utilities and functions (immersion, dissemination of knowledge, human-computer interaction), the thesis uses case studies to illuminate and illustrate the digitalization of preservation in which digital reproduction technologies have virtually constitute the shape of the cultural heritage in the last couple of years. It also creates a creative visual study to provide the necessary demonstration of theoretical argument and the digitalization process itself in order to express the new territorial practices of cultural heritage under the transmission to the digital infrastructures. Keywords: 3D visualization, digital preservation, simulacra, hyperreality, deterritorialization, digital heritage, digitalization of the cultural heritage
The fundamental goal of this thesis is to examine the relationship between cultural heritage and 3D visualizations of them, stretching and challenging the definition of simulacra in order to better understand what role the concept of digital preservation plays in contemporary cultural heritage preservation practices. At the basis of my argument is the allegation that digitalization of cultural heritage preservation shares with virtual reality a new mode of production, a rhetorical position employed to specific, cultural, and symbolical ends. The purpose of this connection is two-fold: first, I examine 3D visualization in cultural heritage preservation apart from CGI or CAD, which only mimics the computational creation; this position investigates and questions how capturing reality in 3D within all dimensions (only appearances) brings a new dissolution of heritage that we can put any material object or site in any scale into Virtual Reality or reproduce it up to 3mm accurate representation. Second, I make a conceptual analogy of the Baudrillardian perspective of digital imagery to criticize the virtual solutions to preserve cultural heritages. I also describe that those solutions might open more expansive windows to a new visual culture, a new production pipeline within the Deleuzian perspective. Situating the digital blueprints of cultural heritage under the banners of their most repeated utilities and functions (immersion, dissemination of knowledge, human-computer interaction), the thesis uses case studies to illuminate and illustrate the digitalization of preservation in which digital reproduction technologies have virtually constitute the shape of the cultural heritage in the last couple of years. It also creates a creative visual study to provide the necessary demonstration of theoretical argument and the digitalization process itself in order to express the new territorial practices of cultural heritage under the transmission to the digital infrastructures. Keywords: 3D visualization, digital preservation, simulacra, hyperreality, deterritorialization, digital heritage, digitalization of the cultural heritage
Description
Keywords
Felsefe, Sosyoloji, İletişim Bilimleri, Kültürel miras, Sayısal görsel kültür, Sayısal görselleştirme, Uzamsal görselleştirme, Philosophy, Sociology, Communication Sciences, Cultural heritage, Digital visual culture, Digital visualization, Spatial visualization
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
75