The uses of digital media in overthrow the coup :the case of 15 July 2016 coup in Turkey

dc.contributor.advisorAlankuş, Sevdaen_US
dc.contributor.authorAlankuş, Sevda
dc.date.accessioned2019-07-12T08:38:25Zen_US
dc.date.available2019-07-12T08:38:25Zen_US
dc.date.issued2018en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yeni Medya Ana Bilim Dalıen_US
dc.department-tempKadir Has University : Graduate School of Social Sciences : New Mediaen_US
dc.description.abstractThe internet became the biggest network worldwide and Facebook became the largest virtual community with 2 billion users around the world in the last six years. The Middle East has witnessed several revolutions in many countries such as Tunisia Egypt Libya Yemen and Syria and a military intervention took place in Egypt in July 2013. All these developments are deeply related with the speedy revolution on the internet especially the social media. People in those cases used the social media to participate in and organize crowds in the streets and squares to boost their morale and mobilize the resentment. in this study i tried to analyze how Turkish people benefited from the use of social media with a specific reference to the use of social media in Turkey in the 15 July 2016 coup attempt. The thesis argues that digital media more specifically the social media and the Facetime application played a crucial role in mobilizing organizing and motivating the masses revolt against the military forces which aimed at overthrowing the elected government.en_US
dc.description.abstractİnternet dünya çapındaki en büyük ağ hâline geldi ve Facebook, son altı yıl içinde 2 milyar uluslararası kullanıcısıyla en geniş sanal topluluk oldu. Orta Doğu Tunus, Mısır, Libya, Yemen ve Suriye gibi pek çok ülkenin devrimlerine ve Temmuz 2013'te Mısır'da gerçekleşen askeri müdahalesine şahitlik etti. Tüm bu gelişmelerin internetin (özellikle de sosyal medyanın) hızla evrimleşmesi ile derin bir ilişkisi bulunmaktadır. Bu tür güç durumlarla karşı karşıya kalan insanlar, sosyal medyayı kalabalığı organize etmek, halkı sokaklara ve meydanlara çağırmak, moralleri yükseltmek ve seferber olmak için kullandı. Bu çalışmada Türklerin sosyal medya kullanımını nasıl avantaja çevirdiklerini, 15 Temmuz 2016 tarihinde meydana gelen darbe girişimi kapsamında incelemeye çalıştım. Bu tez, dijital medyanın (özellikle de sosyal medyanın ve Facetime uygulamasının) seferberlik, organize olma ve devleti yıkmaya çalışan askeri güçlere karşı direnen kitleleri motive etme konularında ne kadar önemli bir rol oynadığını öne sürmektedir.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12469/2235
dc.identifier.yoktezid501169en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherKadir Has Üniversitesien_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectCoup attempten_US
dc.subjectFacetimeen_US
dc.subjectSocial mediaen_US
dc.subjectOverthrowingen_US
dc.subjectDarbe girişimien_US
dc.subjectFacetimeen_US
dc.subjectSosyal medyaen_US
dc.subjectPüskürtmeen_US
dc.titleThe uses of digital media in overthrow the coup :the case of 15 July 2016 coup in Turkeyen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication1eb72cea-1564-4f3a-8830-986f4c48585a
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery1eb72cea-1564-4f3a-8830-986f4c48585a

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
0103500BassamAbuyounis.pdf
Size:
1.39 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections