Sanat ve Tasarım Fakültesi
Permanent URI for this communityhttps://gcris.khas.edu.tr/handle/20.500.12469/54
Browse
Browsing Sanat ve Tasarım Fakültesi by Language "tr"
Now showing 1 - 18 of 18
- Results Per Page
- Sort Options
Article Citation Count: 0"ANKARA KARACABEY İMARETİ MİMARI DIMAŞKLI EBU BEKİR OĞLU AHMED ÜZERİNE BİR DENEME"(Ege Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, 2019) Keskin, Mustafa ÇağhanOn dört ve on beşinci yüzyıl Osmanlı mimarlığının aktörleri hakkındaki veriler son derece sınırlıdır. Mimarın adını içeren sınırlı sayıda kitabe ve önemli bir sultan yapısının mimarını anan birkaç çağdaş yazma, bazı mimarların adının sanat ve mimarlık tarihi literatürüne geçmesini sağlamıştır. Ankara’da 1427 yılında Karaca Bey tarafından inşa edilen imaretin kitabesi, Ebu Bekir oğlu Ahmed adlı bir mimarın adını barındarması bakımından Osmanlı mimarlık tarihi açısından özellikle değerlidir. On beşinci yüzyılın ilk yarısında faaliyet gösterdiği anlaşılan bir Osmanlı mimarı olan Ahmed’e ilişkin tek kaynak Karacabey İmareti girişinde bulunan bu kitabedir. Karacabey İmareti’ni inşa edebilecek yetkinlikte bir mimar olan Ahmed, dönemi içinde başka yapılarda da görev almış olmalıdır. Bu çalışma, Ahmed’in Ankara ve Amasya gibi kentlerde gelişen muhtemel kariyerini, kendisi gibi mimar olan babası Ebu Bekir’e ilişkin veriler, tarihi kaynaklar ve dönemin mimarlık ürünleri üzerinden ortaya koymayı amaçlayan bir denemedir.Article Citation Count: 1Designed by Balyan Family: The Sa'dabad Mosque(Yıldız Technical Univ Fac Architecture, 2015) Alioğlu, Emine FüsunSa'adabad Mosque was built as an imperial mosque in the Tulip period (1718-1730) which corresponds to the reign of Ahmet III. The mosque was built in an area very popular in the Tulip Period at Kagithane and not in traditional districts of Istanbul such as the historic peninsula Uskudar or Eyup. This unusual choice of location is a reflection of the characteristics of its time. At the second half of the century new and different concepts in architecture were assessed in the Ottoman land and especially in urban Istanbul. Tulip Period was a period when western influences were first and naively flourished in the built environment. For the first time decoration program outside of the classical canon of Ottoman architecture were witnessed on details of the decorative elements such as doors windows and inscriptions and fountains as the focus of urban space were set at the centers of the squares and construction activity gained pace extramuros. The most fascinating work of the period is the Sa'adabad Palace built outside the historic peninsula by the Kagithane Creek. Sa'dabad Mosque was built in 1135/1722 within the Sa'dabad Palace. It was repaired at the times of Selim III (HD. 1789-1807) and Mahmut II (HD. 1808-1839). The original architecture of the mosque is unknown. Because the existing mosque was rebuilt by Abdulaziz (HD. 1861-1876) in 1279/1862 it is identified as the Aziziye Mosque after the Sultan Abdulaziz as well. The architect of this last mosque is the Balyan Family who had significant role at the construction activity of the period. It is accepted that Architect Sarkis Balyan together with his brother Agop Balyan were responsible from the construction.Article Citation Count: 0EDİRNE’DE BİR İNGİLİZ MİSYONERLİK CEMİYETİ: EVANGELİKALİZM, MİLENYALİZM VE YAHUDİLER(Türk Tarih Kurumu, 2019) Sağ, Mustafa KaanBritish Society for the Propagation of the Gospel among the Jews (BSPGJ) Yahudileri Hıristiyanlığa döndürmek amacıyla 1842’de Londra’da kurulmuş bir İngiliz misyonerlik cemiyetidir. Cemiyet, 19. yüzyılın ikinci yarısında Avrupa ve Kuzey Afrika’da açtığı merkezlere 1865’te Edirne’yi de eklemiştir. Tıp ve eğitim hizmeti sunan cemiyet, bu sayede çok sayıda Edirne Yahudisini Hristiyanlığa çevirmiştir. 20. yüzyılın başında Edirne İngiliz Okulu adlı bir eğitim kurumu çatısında faaliyetlerine devam eden cemiyetin kentteki izleri 1. Dünya Savaşı ile beraber ortadan kalkmıştır. Bugün ayakta olmayan Edirne İngiliz Okulu binası, ancak fotoğrafl ardan okunabilen mimarisiyle cemiyetin Osmanlı toplumu ile kurduğu kültürel ilişkiyi tanımlamaya destek olmaktadır. Ele alınan çalışmada, öncelikle BSPGJ ve benzeri Britanya kökenli cemiyetleri Yahudilere yönelten Evangelikalizm inancı üzerinde durulacak, ardından cemiyetin genel tarihi ve Edirne’deki faaliyetleri anlatılacaktır. Ortaya çıkan bilgiler, Britanya kökenli Yahudi misyonlarının İsrail’in kuruluşu ve uluslararası siyasete etkisi çerçevesinde değerlendirildiğinde günümüz Orta Doğu sorununun daha net bir biçimde anlaşılmasına yardımcı olacaktır.Article Citation Count: 2The Effect of Reverberation Time and Signal-to-Noise Ratio On Word Recognition Scores By Adults and Children in Classrooms(Yıldız Technical Univ, 2019) Şaher, Konca; Karaböce, BakiThis paper seeks to assess the effect of reverberation time, distribution of reverberation time over the frequency range and signal-to-noise ratio on speech intellibility by adults and children in classrooms by the use of phonetically balanced monosyllabic Turkish word recognition tests. Two sets of 25-items phonetically balanced monosyllabic Turkish words were recorded in a full anechoic chamber. Auralizations of the recordings were developed in an acoustic simulation software for a range of reverberation time of 0,8 seconds (average of 500 Hz, 1000 Hz ve 2000 Hz), 0,4 seconds (average of 500 Hz, 1000 Hz ve 2000 Hz) and 0,4 seconds (125-4000 Hz) and two signal-to-noise ratios of 0 dB and 15dB in a typical classroom. Listening tests developed from auralizations were presented to adults and children. The results show that when reverberation time (average of 500 Hz, 1000 Hz ve 2000 Hz) is reduced from 0.8 seconds to 0.4 seconds for both signal-to-noise ratios of 0 dB and 15 dB, the percentage of speech recognition scores increases in both adults and children. However, in case of 0 dB signal-to-noise, when the reverberation time falls from 0.4 seconds (average of 500 Hz, 1000 Hz ye 2000 Hz) to 0.4 seconds (125-4000 Hz) while there is no significant improvement in the word recognition scores by adults, there is a significant improvement in childrens' scores. For the 15 dB signal-to-noise ratio case, reverberation time of 0,4 seconds (125 - 4000 Hz) does not have a notable impact on word recognition scores for both children and adults.Article Citation Count: 0An English Missionary Society in Adrianople: Evangelicalism, Millenialism and the Jews(Türk Tarih Kurumu, 2019) Sağ, Mustafa KaanBritish Society for the Propagation of the Gospel among the Jews (BSPGJ) was founded in1842 in London in order to convert Jews to Christianity. In the second half of the 19th century the society established several mission centres in Europe and North Africa, including Edirne in 1865. By offering medical and educational service the society converted a great number of Jews to Christianity. In the beginning of the 20t h century the mission became active in the form of an educational institution called "Adrianople English School". Although the traces of the Edirne mission disappeared in the First World War, the architecture of the school building supports the description of the society's cultural relation with the Ottoman society as far as it appears on the photos of the period. In this work first it will be focused on the religious movement called Evangelicalism, which directed BSPGJ and similar British societies to the Jews. Second the history of the society and the conversion of Jews in Edirne will be examined. Finally it is aimed to put forward an outcome which would aid to light the Middle East Question more clearly within the frame of the influence of Britian based Jewish missions on the international politics and the establishment of Israel.Article Citation Count: 0Great Mosque of Gumus: An Architectural Study on The Date and Patron Problem(Istanbul Univ, 2019) Keskin, Mustafa ÇağhanThe mosque in Gumus, a small town in the Amasya region, attracts attention because of the problem of identifying its patron. The Turkish inscription written in the Latin Alphabet "Yorguc Rustem Pasa Camisi 1426" on the plate on the portal, consubstantiating Yorguc Pasa and Rustem Pasa, identifies a historical figure who never existed as the patron of the building. This consubstantiation refers to two important actors in the construction process of the mosque: Yorguc Pasa (d. 1442), the vizier of Murad II and Rustem Pasa (d. 1561), the vizier of Suleyman I. This study does not aim to reveal whether Yorguc Pasa or Rustem Pasa was the true patron who commissioned the building, rather it aims to examine the building in detail to date its parts.Article Citation Count: 1Gümüş Ulu Camii: Bani ve Dönem Sorunları Üzerine Bir Mimari Deneme(İstanbul Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2019) Keskin, Mustafa ÇağhanAmasya’nın Gümüş kasabasında yer alan cami, banisinin kim olduğuna ilişkin sorunlar ile dikkat çeker. Taç kapı üzerinde bulunan “Yörgüç Rüstem Paşa Camii 1426” ibaresi, Yörgüç Paşa ile Rüstem Paşa’yı özdeşleştirerek tarihte hiç var olmamış bir figürü bani olarak ilan eder. Bu özdeşim, caminin oluşumundaki en önemli iki aktöre referans vermektedir; II. Murad’ın vezirlerinden Yörgüç Paşa (ö.1442) ve Kanuni Sultan Süleyman’ın vezirlerinden Rüstem Paşa (ö.1561). Bani kimliğine ilişkin karmaşa, yalnız yöredeki geleneksel özdeşim üzerinden değil, yapıya dair günümüze ulaşan yazılı kaynaklarda da izlenebilir. Bu araştırma, caminin gerçek banisinin kim olduğunu veya Yörgüç Paşa ya da Rüstem Paşa’dan hangisinin bu yapıya ismini vermeyi hak ettiğini ortaya koymayı amaçlamayan, ancak, yapısal veriler üzerinden bir mimarlık tarihi okuması yaparak, hangi kısımların hangi döneme ait olabileceğini tartışmayı öngören bir denemedir.Article Citation Count: 1Haydarpasa Train Station: Present Past And Future(Middle East Technical Univ, 2013) Erkan Kösebay, YoncaThe facade of Haydarpasa Train Station has been changed more than once in the course of its century old life time. Until the fire in November 2010 wiping out the roof the building was recalled only with a single image although the original facade of the building was slightly different than it is commonly remembered one. Currently while the wounds of the building are on the verge of healing a new identity for the station is being tailoredArticle Citation Count: 0İç mimarlık eğitiminde yaratıcı drama(Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, 2013) Üst, Selin; Doğan, Gökçe MineOyun; insanın varoluşundan bu yana doğasında bulunan bir özelliktir. Yaratıcı Drama, insanı var eden yaratıcılık, hayal gücü, cesaret gibi öğeleriyle temeli doğaçlamaya dayanan bir ifade yöntemi sayılabilir. Bu çalışma, Yaratıcı Drama’nın sunduğu fırsatlar ve sağladığı kazanımlar göz önüne alınarak drama etkinliği alternatif bir yöntem olarak iç mimari tasarım eğitiminde kullanımını irdelemeyi amaçlar. Makale Kadir Has Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi İç Mimarlık Proje I stüdyosu kapsamında gerçekleştirilen yaratıcı drama atölye çalışması deneyimlerini aktarmayı hedefler. 1. Stüdyonun ana amacı, öğrencilerin ilk stüdyo deneyimlerinde mekânsal düşünme ve algılama yeteneklerini geliştirmektir. Bu eğitim modelinde hedeflenen iç mimarlık öğrencilerinin eskiz, teknik çizim, maket vb. temsil yöntemlerinin ötesinde oyun ile tasarım prensiplerinin farkına varmalarını sağlamaktır.Article Citation Count: 0Konutlarda İç Mekan İle Mobilya Etkileşimi Bağlamında Mobilyaya Dair Özelliklerin İncelenmesi(Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, 2015) Üst, SelinÇok sayıda işlevin bir araya geldiği konut iç mekân tasarımı, yoğun bir programlamayı ve çözümü gerektirmektedir. Nüfus ve refah artışı, kentlere göç ve sosyo-ekonomik gelişmelere paralel olarak mekan ihtiyacı hızla değişmektedir. Konut sektöründeki kavramsal değişimler sonucu, küçülen mekânlarda daha esnek ve fonksiyonel kullanım ihtiyacı, mobilyaya olan talebi sürekli canlı tutmaktadır. Bu çalışmada, konut tasarım üretim süreci ile mobilya tasarım-üretim süreci arasındaki çok boyutlu ilişkiler ağına vurgu yapılarak Türkiye ölçeğinde “mobil hane halkı” ve “kira konut” kavramları üzerinden konut içinde kullanılan mobilyalar işlevsellik ve tasarım özellikleri bakımından incelenmektedir.Article Citation Count: 0Lise Öğrencilerine Tasarım Eğitimi Üzerine Farkındalık Kazandırmak İçin Bir Öneri: Tasarım Kampı(MSGSÜ Mimarlık Fakültes, 2016) Bayraktaroğlu, Serkan; Üst, Selin; Narter, ÇınarBu çalışma, Türkiye’nin pek çok kentindeki liselerden gelen öğrencilerin tasarım eğitimini ilk kez deneyimledikleri üniversite birinci sınıf yarıyıl sonunda karşılaştıkları güçlüklere dikkat çekmektedir. Makale tasarım alanında eğitim görecek öğrencilerin yükseköğrenime adaptasyon sürecini incelemektedir. Kadir Has Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi 1. Sınıf öğrencilerinin desteği ile yapılan araştırma kapsamında; Endüstri Ürünleri Tasarımı, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı ve Mimarlık bölümlerine kayıtlı 56 öğrenciye uygulanan anketler değerlendirilerek ezbere dayalı, tek çözümlü, öğretmen merkezli lise eğitiminden, sıra dışı düşünme gerektiren, sonsuz çözüme dayalı, öğrenci merkezli tasarım eğitimine geçişte yaşanan süreç sorgulanmıştır. Ankete katılan öğrencilerin yaratıcı düşünme, sorun çözümleme, çözümü sürekli geliştirme, düşündüğünü çizim yoluyla aktarma aşamalarında güçlük çektiği göze çarpmaktadır. Bu becerilerin bir kısmı üniversite eğitimi sırasına aşılanabilse de tasarım farkındalığının yükseköğrenim öncesinde kazanılması, adaptasyon sürecinde kritik önem taşımaktadır. Bu noktada, üniversite öncesi eğitimin yaratıcılığı destekleme odağında yeniden ele alınması gibi köklü çözümlerin yanında, tasarım yüksek eğitimi veren kurumların özellikle lise öğrencilerinin tasarım pratiği ile ilgili farkındalıklarını arttırmak üzerine çalışmalar yapması olumlu sonuçlar verebilir. Bu farkındalık arttırma aktiviteleri; meslek tanıtım günleri, fakülte bilgilendirme dersleri, akademisyenler ile görüşmeler şeklinde gerçekleşirken, makale deneyimsel öğrenme kuramı doğrultusunda tasarlanmış bir atölye çalışması olan Tasarım Kampı’nı bir öneri olarak sunmaktadır. Lise öğrencilerine yönelik planlanmış olan kamp, öğrencilerin mesleki eğilim ve yönelimlerini belirlemelerine ışık tutmak, kariyerlerinde daha isabetli kararlar alarak kendilerine uygun meslekleri seçmelerine yardımcı olmak amacıyla planlamıştır. Makalede, tasarım kampının öğrencilerin tasarım ve tasarım eğitimi kavramlarını deneyimlemeleri açısından önemi tartışılmaktadır.Article Citation Count: 0Luleburgaz Train Station At The Turn Of The Twentieth Century(Middle East Technical Univ, 2011) Erkan Kösebay, YoncaThe literature on the architecture of the Ottoman railway buildings is highly limited. In terms of architectural history the data presented here gathered through original documents at archives and personal collections is especially significant. In this paper five original drawings are introduced. Based on these documents information on the construction techniques plans and materials of the railway buildings are revealed. It is also understood that in this particular period of time several revisions were made in the original plan(ning) of the station such as the lodgments which were added for new officers. In that sense this paper illuminates the stratified history of the railway construction in the Ottoman Empire through one particular example. The original documents presented here vary in scale (from 1/25000 to 1/100) which makes it possible to deduce information from the level of urban scale to the level and scale of materials in concern. Other than the drawings hand written notes on these plans provide momentous data concerning the railway history.Other Rekonstrüksiyon ya da yeniden yapma, hangi yapı için? Taksim topçu kışlası için bir değerlendirme(Yıldız Teknik Üniversitesi, 2013) Alioğlu, Emine Füsun[Abstract Not Available]Article Citation Count: 1A Serbian Princess in Ottoman Palace: Mileva Olivera Lazarevic(Ahmet Yesevi University, 2017) Keskin, Mustafa ÇağhanBorn as the daughter of the serbian Knez Lazar taken into the Ottoman palace marrying Bayezid I (The Thunderbolt) who gave her father's execution order became the slave of Timur (Tamerlane) after the Battle of Ankara and when set free turning back to her country Olivera had a life full of trauma and tragedies resembling a romantic adventure According to the serbian she was a hero who sacrificed herself for her country according to the Ottomans she was a bad woman who adapted Bayezid to alcohol and entertainment according to European orientalist myths she was a princess who was despised by barbarians to whom was taken captive. This study aims to reveal the image of Olivera reflected in the works of contemporary Ottoman Byzantine Serbian Timurid and European sources narratives and arts with a focus on the life story of Olivera who although was essentially a member of the Ottoman dynasty did not have any monographs about her in Turkey.Article Citation Count: 0"Styling" Kavram Aracının Ürün ve Tasarımında Kullanımı: Ürün Anlambilimsel Yaklaşım(MSGSÜ Mimarlık Fakültesi, 2013) Narter, ÇınarEndüstri tasar›m› “Styling” kavramı, “Ürünler arasındaki algılanma biçimlerini de¤ifltiren temel yap›sal unsurlardır” fleklinde tanımlanmaktadır. Burada de¤inilen “algı”, farkında olmak ya da ürünün vermek istedi¤i mesaj› anlamaktır. Algıyı yaratan formlar bir dizi üründe tasarım yoluyla tekrarlanarak meydana gelirse bir tarz oluşmaya başlamaktadır. Bu noktada styling ve tasarımı birbirine kar›flt›rmamak gereklidir. Tasarım styling demek de¤ildir. Styling ürünün d›fl görünüşüne ve kabuğuna şekil vermek anlam›na da gelmemektedir. Styling uygulaması; biliflsel bilimlerin, karma teknolojilerin, insanın psikolojik ve fiziki ihtiyaçlarının göz ününde bulunduruldu¤u ve ifllevin nedenselliği üzerine biçim oluşlturulması durumunu içermektedir. “Styling” Türkçe‘de “biçimleme”, “üsluplaflt›rma” olarak da ifade edilmektedir. Bu makalede, Endüstri Tasarımı disiplini alt›nda “Anlambilimsel Kavram Araçları”ndan ve “Tasarlama” yöntemlerinden biri olan “Styling” kavramının ürün tasarım uygulamalarındaki yansımaları incelenmektedir. Bu araflt›rma ürün kimli¤i açısından tasarımda styling kavramını hangi bağlamda ürünlerine yansıt›ld›¤›n›, anlambilimsel yaklafl›mda ürünler üzerinden aktarılmak istenen mesajların hangi yollarla iletildiğine dair bir araflt›rmay› içermektedir. Bu çal›flma ile ürün anlambilim bilim alan› ve endüstri tasar›m› disiplini arasındaki iliflkiler de kurulmaktadır.Article Citation Count: 0Waqf Inscription of Umur Beg: A Study on Inspiration and Context(Istanbul 29 Mayis Univ & Isam, 2019) Keskin, Mustafa ÇağhanThe waqf inscription located at the mosque that was built by Umur Bey is one of the earliest serious attempts in Ottoman cultural world representing daily Turkish spoken by common people have been transferred from paper to public space. Umur Bey was influenced and inspired by the commisioner of the Turkish waqf inscription in Kutahya Germiyanoglu II. Yakup an intellectual member of governor elite whom he knew for several years. Umur Bey's preference of Turkish language whom was a part of the Turkish elite that lost its prestige among Ottoman bureau-cracy does not only show the significance he gives to his mother tongue but also points out the fact that he was worried that the majority of the public was unable to understand Arabic and that the text could be easily understood. Announcement of the waqfiya [the deed of the endowment] in the public space coincides with the land reform of Sultan Mehmed II anticipating nationalization of the landed properties that are foundations' main sources of income. This gives an impression that Umur Bey gives a reaction to this land reform by proclaiming his devoted territory.Article Citation Count: 0Yenilikçi Bir Üretim Modeli Olarak İtalyan Endüstri Kümeleri ve Tasarıma Dayalı İnovasyona Etkileri(MSGSÜ Mimarlık Fakültesi, 2013) Orlandi Coşkun, Ayşe‹novasyon 21. yy. için en önemli rekabet stratejilerinden biridir. ‹novasyon kavram› klasik çerçevede teknolojiye özdefl tan›mlan›rken, ‘tasar›ma dayal› inovasyon’ ifadesi do¤rudan teknolojiye ba¤l› olmayan yenilik kavram›n› yeni ürün gelifltirme süreçleriyle kesifltirerek tasar›m ve inovasyon aras›ndaki net ba¤lant›y› vurgular. Tasar›m› bir kültür olarak benimseyen ve sunan ‹talya, II. Dünya Savafl› sonras› parlayan ‘Made in Italy’ etiketiyle ‹talyan endüstri ürünlerindeki tasar›ma ve inovasyona dayal› katma-de¤eri tescil etmektedir. Tasar›m›n hem ulusal bir katma-de¤er dinami¤i, hem de rekabet avantaj› faktörü olarak de¤erlendirilmesi, ‹talya’n›n kendine has, özgün, yarat›c› ve yenilikçi tasar›m modelinin referans model olarak kabul görmesini sa¤lam›flt›r. ‘Made in Italy’ vurgusunun en önemli kayna¤› özelleflmifl üretim sistemi olan endüstri kümeleridir. ‹talyan endüstri kümelerinin tasar›m ve inovasyonu tetikleyici yap›s› bu makalenin ana temas›n› oluflturur. Makale, genel çerçevede küme kavram›n› inceleyerek tasar›ma dayal› inovasyona kaynakl›k eden ve bu kapsamda örnek üretim modeli olarak karfl›m›za ç›kan ‹talyan endüstri kümelerinin yap›sal analizine odaklan›r. Literatür derlemesi olarak kurgulanan çal›flman›n bir di¤er amac› da kümelenme modelinin ‹talya’yla ayn› co¤rafi havzada yer alan Türkiye için model oluflturma potansiyelinin konumland›r›lmas›na kaynakl›k etmektir.Article Citation Count: 0Yirminci yüzyılın başında Lüleburgaz tren istasyonu(2011) Erkan Kösebay, Yonca[Abstract Not Available]