News Readers' Perception of Clickbait News

dc.contributor.advisor Yanardağoğlu, Eylem en_US
dc.contributor.author Karaca, Anıl
dc.contributor.author Yanardağoğlu, Eylem
dc.contributor.other New Media
dc.date.accessioned 2020-02-17T17:26:42Z
dc.date.available 2020-02-17T17:26:42Z
dc.date.issued 2019
dc.department Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İletişim Bilimleri Ana Bilim Dalı en_US
dc.department-temp Kadir Has University : Graduate School of Social Sciences : Communication Studies en_US
dc.description.abstract This thesis is aimed to reveal the impact of the clickbait content to online news readers. Study focuses on the readers' perception of the clickbait and analyzes their behavior to these content and examines how they interact with these news. To understand these effects, study has three research sections made of interviews and survey analysis. First part is an online, quantitative survey research. Attendees answer questions regarding their habits of consuming news, the mediums they use to consume news and their perception of clickbait content. On the second, qualitative part of the research, attendees who also participated the previous survey explain their interaction with clickbait content via open ended answers. In the last part, which includes the results of the interviews, two digital news outlet executives and an anti-clickbait initiative manager share their experiences with the clickbait content and commentate on the background process of the creation of these content. By scrutinising the environment of digital news and online news readers' remarks, this thesis offers a perspective of the clickbait awareness in Turkish news reader audience and how they interact with these type of content. en_US
dc.description.abstract Bu çalışma, tık tuzağı içeriklerin çevrimiçi haber okuyucularına etkisini ortaya çıkarmak amacıyla hazırlanmıştır. Tık tuzağı algısına odaklanılan tezde, okuyucuların bu tip içeriklere yönelik tavırları ve onlarla nasıl etkileşime geçtikleri incelenmiştir. Bu etkileri anlamak için hazırlanan araştırma, mülakat ve anket analizleri olmak üzere üç araştırma bölümünden oluşmaktadır. Araştırmanın ilk bölümü, niceliksel çevrimiçi anket araştırmasını içermektedir. Bu bölümde katılımcılar; haber tüketim alışkanlıkları, haber okumada kullandıkları araçlar ve tık tuzağı içeriklere yönelik algılarıyla ilgili soruları yanıtlandırmıştır. İkinci, niteliksel çevrimçi ankete, önceki ankete de katılım sağlamış kişiler yanıt vermiştir ve tık tuzağı içeriklerle olan etkileşimlerini anlatmışlardır. Son bölümdeki mülakat sonuçlarında ise, iki dijital haber merkezi yöneticisi ve tık tuzağı karşıtı bir inisiyatifin yöneticisinin, tık tuzağı deneyimleriyle ilgili paylaşımları ve bu tip içeriklerin oluşturulma süreciyle ilgili yorumları yer almaktadır. Bu çalışma, dijital haber evrenini ve çevrimiçi haber okuyucularının görüşlerini irdeleyerek, Türkiye’deki okuyucu kitlesinin tık tuzağı farkındığına dair bir perspektif sunmaktadır. en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/2753
dc.identifier.yoktezid 562760 en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Kadir Has Üniversitesi en_US
dc.relation.publicationcategory Tez en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject clickbait en_US
dc.subject clickbait headlines en_US
dc.subject digital news en_US
dc.subject new media en_US
dc.subject effect of clickbait headlines to readers en_US
dc.subject social media en_US
dc.subject clickbait journalism en_US
dc.subject tık tuzağı en_US
dc.subject tık odaklı habercilik en_US
dc.subject tık tuzağı başlıklar en_US
dc.subject dijital habercilik en_US
dc.subject yeni medya en_US
dc.subject tık tuzağı başlıkların okuyucuya etkisi en_US
dc.subject sosyal medya en_US
dc.title News Readers' Perception of Clickbait News en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication b95e3c8a-04d7-4e41-bd4e-6e401f1a691a
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery b95e3c8a-04d7-4e41-bd4e-6e401f1a691a
relation.isOrgUnitOfPublication b5858033-f7be-4c13-85ee-abb8e71cacd9
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery b5858033-f7be-4c13-85ee-abb8e71cacd9

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
News readers' perception of clickbait news.pdf
Size:
1.74 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections