Scapegoats: the Femme Fatales of World War Ii

dc.contributor.advisor Tüzün, Defne en_US
dc.contributor.author Bozcu, Merve
dc.contributor.author Tüzün, Defne
dc.contributor.other Radio, Television and Cinema
dc.date.accessioned 2019-07-12T08:35:50Z en_US
dc.date.available 2019-07-12T08:35:50Z en_US
dc.date.issued 2014 en_US
dc.department Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Radyo, Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı en_US
dc.department-temp Kadir Has University : Graduate School of Social Sciences : Cinema and Television en_US
dc.description.abstract The hard-boiled femme fatales of film noir are usually represented as evil females and as a result they are often seen as a danger to society. However this notoriety usually results in their deaths and/or murders. in the end they are transformed into victims. This thesis focuses on this contradiction in two regards: What are the main reasons that they become victims as femme fatales and what is the meaning of this dilemma? This research answers such questions by exploring and utilizing René Girard’s theories of violence and Julia Kristeva’s notion of abjection through the textual analysis of the following films: Double indemnity (Billy Wilder 1944) Scarlet Street (Fritz Lang 1945) and The Strange Love of Martha ivers (Lewis Milestone 1946). The perils of these femme fatales are discussed in terms of the background of increasing women’s participation in the workforce in America during World War ii. This study concludes that the hard-boiled femme fatales are actually uncanny victims that bear traces of deep-seated social concerns and present a discussion about women’s new roles during the war years. -- Abstract'tan. en_US
dc.description.abstract Film Noir dünyasının sert kadınları femme fatale'ler genellikle kötücül olarak temsil edilmektedir ve bunun neticesinde toplum için tehlike arz eden kadınlar olarak görülürler. Buna rağmen, şöhretleri genellikle kendi ölümleriyle/cinayetleriyle sona erer. Sonunda birer kurbana dönüşürler. Bu tez iki bakış üzerinden bu çelişkiye odaklanıyor: Femme fatale'leri kurbana dönüştüren temel nedenler nelerdir ve bu kadınların dilemmasının anlamı nedir? Bu araştırma, René Girard'ın şiddet teorisini ve Julia Kristeva'nın "abjection" kavramını keşfederek ve onlardan faydalanarak, bu sorulara kültürel ve bireysel katmanlar üzerinden şu üç filmin analizi ile açıklama getiriyor: Çifte Tazminat (Billy Wilder, 1944), Scarlet Caddesi (Fritz Lang, 1945) ve Martha Ivers'ın Tuhaf Aşkı (Lewis Milestone, 1946). Bu femme fatale'lerin tehlikeli bulunma nedenleri ise İkinci Dünya Savaşı sırasında iş gücüne katılan kadın sayısının artışı bağlamında tartışılıyor. Bu çalışma, bu kötücül femme fatale'lerin aslında derin toplumsal kaygıların izlerini taşıyan ve savaş yıllarında kadınların yeni rolleri hakkında bir tartışma sunan esrarengiz mağdurlar olduğu sonucuna varmıştır. en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/1955
dc.identifier.yoktezid 358391 en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Kadir Has Üniversitesi en_US
dc.relation.publicationcategory Tez en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject René Girard en_US
dc.subject Julia Kristeva en_US
dc.subject Film noir en_US
dc.subject Femme fatale en_US
dc.subject Sacrificial act en_US
dc.subject Surrogate victim en_US
dc.subject Abjection en_US
dc.subject Working women en_US
dc.subject World War II en_US
dc.subject Kurban sunumu en_US
dc.subject İkame kurban en_US
dc.subject Abjection en_US
dc.subject Çalışan kadınlar en_US
dc.subject İkinci Dünya Savaşı en_US
dc.title Scapegoats: the Femme Fatales of World War Ii en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication f7d434bc-9a43-48eb-9746-a977f449cb8f
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery f7d434bc-9a43-48eb-9746-a977f449cb8f
relation.isOrgUnitOfPublication 0bdb34e9-badb-4a54-bc75-f77508a0c6b0
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 0bdb34e9-badb-4a54-bc75-f77508a0c6b0

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
MerveBozcu.pdf
Size:
8 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections