Ethnographic Cinema, Anthropology and Issues of Representational Authority in Visual Documentation of Culture
Loading...
Date
2015
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
İmge Kitabevi Yayınları
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Ethnographic film has offered unique tools for cultural documentation since the
emergence of motion pictures. However, visual representations of culture have
had a problematic relationship with the larger discipline of anthropology for
decades in part due to the threat of the camera to replace the scientific yet
imperfect eye of the anthropologist with a technological tool. This article argues
that the rocky relationship between anthropology and the moving image has
deeper roots in the epistemological constructions of Self and Other, Home and
Field, as well as Modern and Primitive. In conjunction with the dissolution of
anthropological authority, a number of ethnographic films dealt with theoretical
and ethical questions in relation to the issues of representational authority. The
article illustrates three different ethnographic and filmic approaches to the issue:
Reassemblage by Trinh T. Min-ha, The Wedding Camels by Judith and David
MacDougal and Jaguar by Jean Rouch.
Sinemanın ilk günlerinden itibaren etnografik film, kültürün belgelenmesi için önemli imkânlar sunmuş olsa da antropoloji bilimi için bir çeşit tehdit olarak algılanmıştır. Kültürün görsel temsilinde kamera antropolojik göze teknolojik bir alternatif oluşturmuş, dolayısıyla antropolojinin filmle ilişkisi bu sorunsal üzerine inşa olmuştur. Makale, antropoloji ve film ilişkisinin epistemolojik arka planını tartışmakta ve hem antropolojinin hem de etnografik sinemanın temsil yetkisi ile ilgili ortak sorunsalları ve çözümlerini üç etnografik film üzerinden örneklendirmektedir. Bunlar Trinh T. Min-ha’nın Reassamblage, David ve Judith MacDougall’ın The Wedding Camels ve Jean Rouch’un Jaguar filmleridir.
Sinemanın ilk günlerinden itibaren etnografik film, kültürün belgelenmesi için önemli imkânlar sunmuş olsa da antropoloji bilimi için bir çeşit tehdit olarak algılanmıştır. Kültürün görsel temsilinde kamera antropolojik göze teknolojik bir alternatif oluşturmuş, dolayısıyla antropolojinin filmle ilişkisi bu sorunsal üzerine inşa olmuştur. Makale, antropoloji ve film ilişkisinin epistemolojik arka planını tartışmakta ve hem antropolojinin hem de etnografik sinemanın temsil yetkisi ile ilgili ortak sorunsalları ve çözümlerini üç etnografik film üzerinden örneklendirmektedir. Bunlar Trinh T. Min-ha’nın Reassamblage, David ve Judith MacDougall’ın The Wedding Camels ve Jean Rouch’un Jaguar filmleridir.
Description
Keywords
Anthropology, Ethnographic cinema, Representation, Documentary film, Antropoloji, Etnografik sinema, Temsil, Belgesel film
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
0
WoS Q
N/A
Scopus Q
N/A
Source
Volume
18
Issue
35
Start Page
34
End Page
56