Çağdaş Türkiye Sinemasında Alegori ve İktidar

dc.contributor.advisor Diken, Bülent
dc.contributor.author Ekinci, Yahya Sefa
dc.contributor.other Radio, Television and Cinema
dc.contributor.other 04. Faculty of Communication
dc.contributor.other 01. Kadir Has University
dc.date.accessioned 2025-07-15T18:49:34Z
dc.date.available 2025-07-15T18:49:34Z
dc.date.issued 2025
dc.description.abstract Bu çalışma, alegori, iktidar ve sinema arasındaki köklü ilişkiye dair teorik bir çerçeve kurmakta ve bu çerçeve ile iki çağdaş Türkiye filmini ampirik bir analiz yaparak incelemektedir. Alegori, çift katmanlı bir anlatım tekniği olarak tanımlanmakta ve hem bir denetim mekanizması hem de egemen ideolojilere yönelik bir eleştiri yöntemi olarak ele alınmaktadır. Fletcher, Frye ve Honig gibi temel teorisyenlerin yaklaşımlarından yola çıkan bu araştırma alegoriyi metafor ve simgeden ayırmakta ve izleyicileri ahlaki ve entelektüel düşünceye itmedeki eşsiz yeteneğini vurgulamaktadır. Çalışma, görsel ve işitsel potansiyeli sayesinde çok katmanlı hikâye anlatımına özellikle uygun bir araç olan sinemada, alegorinin uygulanışını araştırmaktadır. Ampirik bölümde, Kurak Günler (2022) ve Okul Tıraşı (2021) filmleri modern iktidar alegorileri olarak analiz edilmektedir. Bu filmler, kapalı mekânlar ve sembolik imgeler aracılığıyla sistematik yolsuzluğu, kurumsal ihmali ve hiyerarşik yapıları eleştirmektedir. Detaylı sahne analizlerini içeren bu çalışma, film unsurlarını (görüntü, ses, anlatı ve fikir gibi) daha geniş sosyo-politik bağlamlara bağlamak için Foucault, Bourdieu ve Arendt gibi isimlerin teorik perspektiflerinden yararlanmaktadır. Örneğin, Kurak Günler (2022) küçük bir kasabada yaşanan yolsuzluk ve ekolojik felaketi resmederken, Okul Tıraşı (2021) uzak bir yatılı okulun yalnızlaştırıcı bürokrasisini irdelemektedir. Bu araştırma, alegorinin sinemadaki rolünü, anlatı karmaşıklığı ve sembolik derinliğin dinamik bir etkileşimi olarak vurgulamaktadır. Filmlerin, toplumsal iktidar yapılarının eleştirisini nasıl gerçekleştirdiğini ve izleyiciyi yorumlama sürecine nasıl dahil ettiğini göstermektedir. Çağdaş Türk sinemasına odaklanarak, alegorinin hem bir direniş yöntemi hem de ideolojinin bir yansıması olarak küresel önemini gözler önüne sermektedir. Sonuç olarak, alegorinin iktidar dinamiklerini açığa çıkarma ve eleştirme kapasitesini yeniden teyit ederek film çalışmaları, politik teori ve kültürel analiz alanlarına katkıda bulunmaktadır.
dc.description.abstract This study examines the enduring relationship between allegory, power, and cinema by establishing a theoretical framework and conducting an empirical analysis of two contemporary Turkish films. Allegory, defined as a dual-layered narrative technique, serves as both a tool of control and a method for critiquing dominant ideologies. Drawing on foundational theories by Fletcher, Frye, and Honing, this research differentiates allegory from metaphor and symbolism and emphasizes its unique ability to engage audiences in moral and intellectual reflection. The study explores allegory's adaptability in cinema which is a medium particularly suited for layered storytelling due to its visual and auditory potential. The empirical section analyzes Burning Days (2022) and Brother's Keeper (2021) as modern allegories of power. These films critique systemic corruption, institutional neglect, and hierarchical structures through enclosed spaces and symbolic imagery. Utilizing detailed scene analyses, the study employs theoretical perspectives from names like Foucault, Bourdieu, and Arendt to connect filmic elements such as image, sound, narrative, and idea to broader socio-political contexts. For instance, Burning Days portrays a small town rife with corruption and ecological disaster, while Brother's Keeper (2021) delves into the isolating bureaucracy of a remote boarding school. This research underscores allegory's role in cinema as a dynamic interplay of narrative complexity and symbolic resonance. It demonstrates how films critique societal power structures while engaging viewers in interpretive acts. By focusing on contemporary Turkish cinema, the study highlights the global relevance of allegory as both a mode of resistance and a reflection of ideology. Ultimately, it reaffirms allegory's capacity to reveal and critique power dynamics and contributes to the fields of film studies, political theory, and cultural analysis. en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/7423
dc.language.iso en
dc.subject Radyo-Televizyon
dc.subject Sahne ve Görüntü Sanatları
dc.subject İletişim Bilimleri
dc.subject Türk Sineması
dc.subject Radio and Television en_US
dc.subject Performing and Visual Arts en_US
dc.subject Communication Sciences en_US
dc.subject Turkish Cinema en_US
dc.title Çağdaş Türkiye Sinemasında Alegori ve İktidar
dc.title Allegory and Power in Contemporary Turkish Cinema en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Diken, Bülent
gdc.coar.type text::thesis::master thesis
gdc.description.department Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / İletişim Bilimleri Ana Bilim Dalı (Disiplinlerarası)
gdc.description.endpage 93
gdc.identifier.yoktezid 940404
relation.isAuthorOfPublication 09902bf6-a247-4b47-b0d0-134387d5cbb7
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 09902bf6-a247-4b47-b0d0-134387d5cbb7
relation.isOrgUnitOfPublication 0bdb34e9-badb-4a54-bc75-f77508a0c6b0
relation.isOrgUnitOfPublication aada75de-8345-49bf-b263-3d8c076b09c8
relation.isOrgUnitOfPublication b20623fc-1264-4244-9847-a4729ca7508c
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 0bdb34e9-badb-4a54-bc75-f77508a0c6b0

Files

Collections