• English
    • Türkçe
  • English 
    • English
    • Türkçe
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler / Institutes
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler / Institutes
  • Yüksek Lisans Tezleri
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The significant challenges preventing digital newsrooms in Turkey from adapting to new media

Thumbnail
View/Open
ŞükrüOktayKılıç.pdf (984.1Kb)
Date
2017
Author
Kılıç, Şükrü Oktay
Abstract
The purpose of this thesis is to reveal the significant challenges that digital newsrooms in Turkey have been facing to adapt to newly emerging organisational structures technologies platforms tools storytelling techniques and business models in new media environment. This study scrutinises how production distribution and consumption of online news content have evolved from 1996 to present with the emergence of the internet social media and related technological advancements in chronological order by going through previously published researches and interviews done with journalists. Face-to-face interviews conducted with selected media experts editor-in-chiefs and news editors working in online newsrooms of major news media outlets show that both traditional and digital-born news media in Turkey have been having a hard time keeping up with the needs of ever-changing digital media landscape. The significant challenges preventing digital newsrooms of major media organisations in Turkey from adapting to new media are examined under four main topics which are the business models journalists media owners and current state of political environment in the country.
 
Bu tezin amacı, Türkiye'deki dijital haber merkezlerinin yeni medya organizasyon yapıları, araçları, teknolojileri, platformları, hikâye anlatıcılığı teknikleri ve iş modellerine adapte olmalarının önündeki zorlukları ortaya koymaktır. Çalışmada, internet ve sosyal medya ile bağlantılı teknoloji ve platformlarla birlikte haberin üretim, dağıtım ve tüketim süreçlerinin nasıl evrildiği, bu konuda yapılmış araştırma ve incelemelerden faydalanılarak 1996'dan bugüne kronolojik olarak irdelenmiştir. Türkiye'de en çok ziyaretçiye erişen haber organizasyonlarının dijital departmanlarının yöneticileri ve editörleri ile gerçekleştirilen yüz yüze röportajlar, hem geleneksel hem de doğuştan dijital haber sitelerinin son dönemde dünyadaki yeni medya ile bağlantılı gelişmelere ayak uydurmakta güçlük çektiğini göstermiştir. Türkiye'deki ana akım haber organizasyonlarının yeni medyaya adaptasyonu önündeki güçlükler; iş modelleri, gazeteciler, sermaye sahipleri ve politik ortam olmak üzere dört ana başlık altında incelenmiştir.
 

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12469/2257

Collections

  • Yüksek Lisans Tezleri [1075]

Keywords

Online journalism
Digital newsrooms
New media
Online news
Social media
Business model
İnternet gazeteciliği
Dijital haber merkezleri
Yeni medya
Online haber
Sosyal medya
İş model

Share


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateBy AuthorsBy TitlesBy SubjectsBy TypesBy LanguagesBy DepartmentsBy PublishersBy KHAS AuthorsBy Access TypesThis CollectionBy Issue DateBy AuthorsBy TitlesBy SubjectsBy TypesBy LanguagesBy DepartmentsBy PublishersBy KHAS AuthorsBy Access Types

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV