Tez Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://gcris.khas.edu.tr/handle/20.500.12469/1805
Browse
Browsing Tez Koleksiyonu by Department "Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Film ve Drama Ana Bilim Dalı"
Now showing 1 - 20 of 89
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis 12 Eylul 1980 Askeri Darbesi'nin Memet Baydur oyunlarına/karakterlerine etkisi(Kadir Has Üniversitesi, 2012) Tongut, Gokcen; Gucbilmez, BelizÇalismada oncelikle tiyatro siyaset politik ortam iliskisi incelenmistir. 12 Eylul1980 askeri darbesinin yarattigi siyasi ekonomik kulturel ortam ve ortaya cikan olumsuz degisikliklerinin ele alindigi ikinci bolumde askeri darbenin yarattigi degisimler birey eksenli irdelenmistir. Yapilan tespitler sonucunda Memet Baydur.un yazdigi oyunlar dikkate alinarak olusturulan siniflandirmada askeri darbenin izleri yazarin oyunlarinda takip edilmeye calisilmistir. Arastirma darbe aydin birey oyun kisileri ve oyunlarda gorulen izlekler uzerine yapilan analizlerle tamamlanmistir.Master Thesis 20.yy. Öncü tiyatro çalışmalarında ezoterik etkiler(Kadir Has Üniversitesi, 2013) Kardes, Mert Canan; Yüceil, Zeynep Sirel GünsürBu çalışmada öncelikle ezoterik örgütlenmelerin tanımları ve inisiyasyon süreçleri ortaya konmaya çalışılacak, ardından 19. yüzyıl itibariyle filizlenmeye başlayan avangard tiyatro kuramları temel alınarak 20. yüzyıl öncü tiyatro kuramları ve yöntemleri ve bu alandaki ezoterik etkiler incelenecektir.Master Thesis 2000 yılından sonra gişede iyi bilet satışı gerçekleştirmiş komedi sinema filmlerinin pazarlama faaliyetleri(Kadir Has Üniversitesi, 2018) Sarıkartal, Çetin Kemal; Sarıkartal, Çetin KemalSinema, 1895’te Lumiere Kardeşlerin girişimlerinin başlamasının ardından, hızlı bir şekilde sektör haline dönüşmüştür. Günümüze değin, toplumsal, siyasal ve teknolojik birçok gelişmenin etkileriyle büyüyen ve güçlü bir sektör halini alan sinema; aynı zamanda bir sanat olmanın tartışmaları içerisinde kalmıştır. 21. yüzyılın girmesiyle, televizyon ekranlarındaki komedi programlarından aşina olduğumuz birçok komedyen; değişik tiplemeleriyle, vizyonda yerlerini almaya başladı. Hepsi, milyonlarca kişi tarafından izlendi ve Türk sinemasını diriltti. Her yıl, yüzlerce komedi filmi vizyona girmektedir. Birçok komedi filmi, Türk sinemasında gişe rekorları kırmayı başarabildi. Bu başarı; pazarlama faaliyetleri başlığı altında (bu konuyla alakalı yazılmış tezler, kitaplar, araştırmalar, raporlar, röportajlar ile yüz yüze ya da e-posta ortamından yapılandırılmış derinlemesine mülakat tekniğiyle komedi film yapımcılarıyla) irdenlemeye çalışılacaktır.Master Thesis 2000-2010 yılları arasında Türkiye'de dizi yapım politikaları(Kadir Has Üniversitesi, 2011) Akdağ, Aslı; Ahıska, UfukSon yıllarda televizyon mecrasında yayınlanan dizilerin fazlalığı ve talebin büyüklüğü göz önüne alınarak, mevcut fraksiyonun nedenlerini ve sonuçlarını tespit etmek adına piyasayı yakın bir mercek altına almak ihtiyacı doğmuştur. Bu çalışmaya başlarken, mevcut eğilimleri, olası politikaları tespit etmek amacı güdülmüştür.Bu amaçla yola çıkılarak öncelikle sektörün genel bir incelemesi yapılmış, ardından birbirini tetikleyen mevcut ilişki zincirlerinin her biri ayrı ayrı bir yapımcı perspektifinden ve aynı zamanda resmin geneline değinilerek ele alınmıştır.Mevcut teamüller ve genel işleyişin dinamikleri ele alındığında, yapımcıların nasıl bir politikayla hareket ettikleri noktasına bulgular elde edilmiş, ötesinde sorunsalların kaynağına temas edilmiştir.Buna göre mevcut eksikliklerin mevzuattaki yanlış ve/ veya eksik düzenlemelerden ileri geldiği, yayın kuruluşlarının çok güçlü olduğu ve aynı zamanda kontrolsüz bir şekilde güç kullanmakta oldukları belirlenmiştir.Master Thesis Aksiyonun ortaya çıkışında karakter ve olay örgüsü unsurlarının Çehov'un Ayı adlı oyunu üzerinden incelenmesi(Kadir Has Üniversitesi, 2012) Pamir, Lerzan; Sarıkartal, ÇetinRus yazar Anton Çehov; ülkesinde eserlerini yayımladıktan bir süre sonra fark edilmiş ve alışılagelmemiş tarzıyla, önemli bir döneme damgasını vurmuştur. Çehov Rus Edebiyatına olduğu kadar Dünya Tiyatrosu'na da büyük katkılarda bulunmuş, unutulmaz Martı, İvanov, Üç Kız Kardeş oyunlarını yazmıştır. 1988 yılında yazmış olduğu Ayı adlı kısa oyunu döneminin seyirci alışkanlıklarını sarsmış ancak sonraları çok beğenilmiştir. Bu çalışmada Çehov'un Ayı adlı oyunu üzerinden aksiyonun; dramatik metin unsurlarından karakter ve olay örgüsüyle ilişkisi incelenmiştir. Bu çalışma için Çehov'un seçilmesi elbette tesadüf değildir. Çehov dilinin tüm sadeliğine rağmen etkisi yıllarca devam edecek kuvvette oyunlar yazan, olay örgüsünü ustalıkla işleyen, karakterler arasındaki ilişkileri ince ince örerek metne her yaklaşıldığında sürprizler yaşatan bir yazardır.Bu çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde metnin unsurları incelenmiştir. İkinci bölümde ise aksiyon konusuna değinilerek karakterin üstün amacı ve istekleri çalışılmıştır. Üçüncü bölümde tezin uygulama kısmı olan; Ayı oyunun sahneleme çalışmasının süreci ve sonuçları, başlıkla ilişkilendirilerek anlatılmıştır. Tez çalışmasında; yönetmenin sahneleme sırasında doğru tercihleri yaparak yazarın anlatmak istediklerini aktarabilmesi ve aksiyonu belirlemede karakter ya da olay örgüsünün öncelikli olması durumunun nasıl değiştiği sorusunu aydınlatılmaya çalışılmıştır. Çalışma, teorik ve uygulamanın ardından elde edilen sonuçlarının beraber değerlendirilmesiyle tamamlanmıştır.Master Thesis Albert Camus'nün "Yanlışlık" adlı oyunundan uyarlanan "Yanlışlık" adlı filmde Martha rolüne çalışma süreci(Kadir Has Üniversitesi, 2009) Tekçe, Elif; Sarıkartal, ÇetinBu çalışma Albert Camus'nün "Yanlışlık" adlı oyununun son perdesinden hareketle yazılan "Yanlışlık" adlı kısa film senaryosunda, oyunculuk dramaturgisinin nasıl yapıldığını ve bu dramaturginin Martha karakterini nasıl biçimlendirdiğini anlatır. Martha karakteri, Albert Camus'nün felsefi düşüncesinin biçimlenmiş halidir. "Uyumsuz İnsan", "Özgürleşme", "Öldürme" ve "İntihar" temalarının, Martha ve Maria karakterleri arasındaki durumu nasıl ortaya çıkardığı ve bu durum üzerinden karakterleri nasıl biçimlediği anlatılır.Master Thesis Alexander Gelman'ın Bankta İki Kişi adlı oyunundaki "kadın" rolüne çalışma süreci(Kadir Has Üniversitesi, 2010) Bilginer, Fulya; Şamlıoğlu, Ayşe NilFilm ve Drama Yüksek Lisans Programında Oyunculuk eğitimi gören Fulya Bilginer tarafından Alexander Gelman'ın "Bankta İki Kişi" adlı oyunu ele alınmıştır. Bu performansa dayalı tez çalışmasında; Türkçe ve İngilizce kaynaklarda hakkında çok az bilgi olan yazar ile ilgili oyunun çevirmeni Belgi Paksoy'un yazarın yakın arkadaşı olması münasebetiyle- oldukça değerli bilgilere ulaşılmış, bu doğrultuda metin çözümlenmesi yapılmıştır. Ayrıca karakterlerin analizleri, role dair yorumlar ve rolün oluşum süreci detaylı olarak sunulmaya çalışılmıştır.Master Thesis Alexsander Gelman'ın "Bankta İki Kişi" adlı oyunundaki "adam" karakterine çalışma süreci(Kadir Has Üniversitesi, 2010) Yıldırım, Erdal; Şamlıoğlu, Ayşe NilFilm ve Drama Yüksek Lisans Programı'nda oyunculuk eğitimi gören Erdal Yıldırım tarafından Alexsander Gelman'ın "Bankta İki Kişi" adlı oyunu ele alınmıştır. Oyun ve yazarı hakkında Türkçe ve İngilizce yeterli kaynak yoktu fakat oyunun çevirmeni Belgi Paksoy, oyunun yazarı Alexsander Gelman'ın yakın dostu olduğu için hem oyun hem de yazar hakkında çok şey biliyordu ve bu sayede kendisinden yeterli bilgiyi alabildik.Ve edilen bilgiler ışığında bu çalışma; oyunun performansa hazırlık ve gösterim sürecinin, metin bağlamında incelenmesi, uygulama sırasındaki deneyimin aktarılması üzerine kuruludur. Performansa dayalı bu tez, süreç analizi bağlamında değerlendirilmiştir.Master Thesis Alternatif tiyatrolar ve sürdürülebilirlik sorunu(Kadir Has Üniversitesi, 2016) Sarıkartal, Çetin Kemal; Sarıkartal, Çetin Kemalİstanbul'daki alternatif tiyatro gruplarının araştırıldığı bu çalışmada alternatif tiyatro teriminin günümüzde ne anlama geldiği öncelikle incelenmiştir. Bu grupları bir araya getiren, grupların yaşamına devam edebilmesini sağlayan ortak noktalar var mıdır? Gruplar yaşamlarına ve kültürel üretime nasıl devam edebiliyorlar? Tiyatroların neye alternatif olduklarına dair bir dramaturgileri var mı? Çalışmanın temelini bu sorular ve sorulara verilen yanıtlar oluşturuyor. Ayrıca Bourdieu'nun kültürel alan ve sermayenin biçimleri kavramlarının üzerinden bir okuma yapılarak güncel alternatif tiyatro gruplarının tiyatro alanında var olabilmelerine ilişkin sebepler araştırıldı.Master Thesis Alternatif tiyatrolarda yonetmenler(Kadir Has Üniversitesi, 2016) Yalgın, Ali; Sarıkartal, Çetin Kemal; Sarıkartal, Çetin KemalBu tezde Ýstanbul'da 1990-2015 zaman diliminde faaliyet gostermis alternatif tiyatrolarin yonetmenleri farkli fonksiyonlari uzerinden incelenmistir. Alternatif tiyatrolarin yeni bir dil yaratmak amaciyla dogdugu varsayimiyla yonetmenlerinin dil olusumuna nasil bir katkida bulundugu topluluklarinda nasil bir yere oturdugu otoritelerinin ne derecede oldugu calistiklari oyunculara dramaturglara tasarimcilara nasil yaklastiklari sorgulanmistir. Bunun icin iki farkli kusaktan alti yonetmen karsilastirmali olarak incelenmistir.Master Thesis Andrey Tarkovski sinemasi'nda yonetmenin mucizesi olarak sanatsal gerceklik fenomeni(Kadir Has Üniversitesi, 2017) Sarıkartal, Çetin Kemal; Sarıkartal, Çetin KemalBu tez Tarkovski sinemasi icinde ustunde cok durulmamis olan yonetmenin kendi mucizesi olarak yarattigi sanatsal gerceklik kavraminin onemini aciga cikarmayi amaclamaktadir. Bu dogrultuda ilkin sanatsal gerceklik olarak isimlendirdigimiz fenomeni anlamak adina yonetmenin sanat anlayisi uzerinde duruldu. Daha sonra onunla ozdeslesmis olan Muhurlenmis Zaman mefhumunu aciklamaya calisirken ayni zamanda sinematografisinin de konumuzla olan baglantisi aciklandi. Yonetmenin film yapma tarzinin zaman icinde degismis oldugunu saptadiktan sonra sinemasi iki bolume ayrilarak ele alindi. Sonuc olarak yonetmenin ilk filmlerinde sembollerle calistigi ve bu yontemin onu son filmlerinde zahiri gerceklik yerine kendi sanatsal gercekligi ile sinema yapmaya goturdugu tespitinde bulunuldu. Anahtar Sozcukler: Tarkovski sanatsal gerceklik muhurlenmis zaman yonetmenin mucizesi sembol.Master Thesis Anlatıcı olarak dengbêj ve dengbêj anlatılarındaki kahramanın makûs talihi(Kadir Has Üniversitesi, 2014) Akcan, Sinan; Sarıkartal, ÇetinBelki de Âdem ve Havva kadar eskidir dengbêjlik gelenegi. Tarihi surecler itibariyle kahramanin kaderi anlati sunum ve bicim olarak farkliliklar gosterse de anlatilan yine insan ve insani ilgilendirendi. Dengbêjîn kahramanlari oyle mitolojik yari insan yari tanri kahramanlar degil Ýnsandi. Mucadele eden oydu ve bu mucadele hic dinmeden binyillardir surmekteydi. Bu kahramanlar genellikle ask ugruna daha iyi kosullar altinda yasamak ugruna ve yoksulluga karsi mucadele vermekteydi. Asirlardir suren bu mucadele hic neticelenmemekle beraber ayni seyir ve dinamizmde devam etti. Belki de sorun o cografyanin kadim tarihinde ve trajedisindeydi. Kurtlerin yasadigi cografyanin ve o hep yenilen dengbêj kahramanlarinin trajedisine baktigimizda bunun altinda yatanin yonetilmeye karsi duyduklari tahammulsuzluk ve buna bagli olarak da var olma savasi verme zorunlulugunu goruruz. Ýste dengbêj bu savaslarda o hep kaybeden surgun edilen tutsak edilen ve olen ‘kahraman’in yarattigi degerleri anlatilariyla gorunur kilmaktaydi. Geriye sayisiz soylence birakan hikâye anlaticisi dengbêjler ister istemez bize tarihi de sorgulatir. Sesi ve sozcukleri ele gecirip gecmisin karanligini isikla yaran bu bilgelerin var olusunu anlatilarini icralarini ve dertlerini anlamaya ve aciklamaya calistim.Master Thesis Anlaticiliga dayali gulduru uzerine bir arastirma tek kisilik bir oyun metni olusturma ve sahneleme calismasi(Kadir Has Üniversitesi, 2011) Ercan, Gorkem Ece; Koldas, Nihal GeyranBu tez Meddahlik ve stand up tarzi gosteri bicimleri uzerinden tek kisilik anlaticiliga dayali sahne performanslarinda gulduru sanatinin isleyisine yonelik bir arastirma ve bu arastirmadan yola cikarak tek kisilik bir oyun metni olusturma ve sahneleme calismasidir.Master Thesis Anton Pavloviç Çehov'un "Bir Evlenme teklifi" adlı tiyatro metnindeki 'Natalya' karakterine çalışma sürecinin analizi(Kadir Has Üniversitesi, 2009) Asutay, Evrim; Gürman, MügeFilm ve Drama Yüksek Lisans Programı'nda oyunculuk öğrenimi gören Evrim Asutay tarafından Anton Pavloviç Çehov' un `'Bir Evlenme Teklifi'' adlı kısa oyunu, oyuncunun çalışma süreçlerinin analizini yapmak amacıyla araç olarak kullanılmıştır. Bu çalışma; üretim sürecinin analizini yaparak, oyuncunun ihtiyaçlarının, karşılaştığı sorunların ve çözümlerinin neler olduğunu araştırmak, süreç sanatı olan tiyatronun hangi parçasını ne şekilde oluşturduğu sorusuna cevaplar bulmak amacıyla yapılmıştır.Oynama eyleminin gerçekleşebilmesi için uygun koşulların varlığının sağlanması gerektiğini savunan ve bunların neler olabileceğine dair sorgulamada bulunan bu tezde araç olarak gözlem yöntemi kullanılmıştır. Bu nedenle; öznel bir sürecin analizi yapılarak elde edilen sonuçlar, konuya dair nesnel doğruları saptamak amacıyla irdelenmiştir.Master Thesis Ataerkil sistem baglaminda toplumsal cinsiyet rolleri ve namus kavrami ve bu kavramlar analizinde yazilan 'makas' filmi(Kadir Has Üniversitesi, 2011) Golcuk, Elmast; Sarıkartal, ÇetinBu calismada binlerce yillik bir surecin devami olan ve her kulturde farkli bir sekilde isleyen ataerkil sistemin isleyisi uzerine egilmekte ve toplumsal cinsiyet rolleri kadin ve erkegin toplumda konumlanisi ve son kertede de namus ve seref kavramlariylabu sistemin yeniden nasil uretildigi uzerinde duracagim. Evrensel ve kapsamli bir arastirma ve tartisma yurutmekten ziyade ataerkil cinsiyet duzeninin egemen oldugu Guneydogu Anadolu Bolgesi'ne yonelmeyi baz aliyorum. Bire bir sahit oldugum ve maruz kaldigim bu yapinin bolgede cinsiyet rejiminin somut iliskileri nasil etkiledigini kadinlik ve erkeklik hallerini nasil kurup aktardigini analiz etmek niyetindeyim.Master Thesis Baslangicindan bugune Turk sinemasinda din olgusunun ele alinisindaki yaklasimlar ve din karsiti ya da din savunucusu olmadan dindarligi isleyen bir senaryo yazmak(Kadir Has Üniversitesi, 2010) Ucar, Arzu; Ahiska, UfukBu calismada din olgusunu yogun olarak barindiran ancak dini fayda-zararbakimindan tartmaya calismayan bir senaryo yazmaya calistim. Bu cercevede Turk Sinema'sinda din olgusunu ele almis filmleri inceledim. Bunu yapmaktaki amacim bu filmlerin din olgusunu olumlu ya da olumsuz bir bicimde ele alirken ne tur dramatik catismalardan beslendigini ve bu catismalari ne sekilde isledigini saptayarak yazacagim senaryoda din olgusunu nasil olagan bir sekilde isleyecegimi bulmaktir.Master Thesis Bati tiyatrosunda deforme bedenin bir komedi unsuru olarak yolculugu : commedia Dell’arte tiyatrosu ucube gosterileri Jacques Lecoq’un Bufon tiyatrosu(Kadir Has Üniversitesi, 2018) Topuklular, Dilara; Gunsur, Yuceil ZeynepBu tez deforme bedenin algilanis bicimlerinin tarih boyunca yasadigi donusumleri temel alarak sahne uzerinde bir komedi unsuru olarak nasil yorumlandigina odaklanmaktadir. Bu donusumler uc farkli turu ve o turun donemleri ozelinde incelenmistir: 16. yuzyilda ortaya cikan Commedia dell’Arte Tiyatrosu 18. ve 20. yuzyillari arasinda Bati’da yapilan ucube gosterileri ve son olarak 20. yuzyilda Jacques Lecoq tarafindan gelistirilen Bufon Tiyatrosu. Bu uc farkli tur donemsel olarak hem beden deformasyonunun sahne uzerinde degisen kullanim bicimlerini cercevelerken hem de deforme bedenin toplumsal siyasal ve sanatsal kabulunun tarihini de gostermektedir. Ayrica bu uc tur deforme beden odakli olmasinin yaninda onu bir komedi unsuru olarak yorumlamaktadir. Bu noktada deforme bedeni komedi unsuruna donusturen etkenler komedi kuramlari uzerinden incelenmis ve deforme bedeni yorumlayan bakisin gecirdigi algi surecleri hakkinda arastirmalar yapilmistir. Sonuc olarak bu tez deforme bedenin komedi unsuru olarak kullanilis biciminin bir gelenek olusturdugunu Bati tiyatro tarihinde odaklanilan uc farkli tur uzerinden savunmaktadir. Commedia dell’Arte Tiyatrosu’ndan ve ucube gosterilerinden devredilen bu gelenegin de Jacques Lecoq’un Bufon Tiyatrosu’nda yenilikci bir katmanla devam ettigini ileri surmektedirMaster Thesis Beyaz Yalanlar adlı oyun ve oyunun yazım süreci(Kadir Has Üniversitesi, 2009) Bayramoğlu, Ayşe; Korat, GürselBu çalışmada yazarın bir oyun yazma sürecini analiz etmesi hedeflenmiştir. Yazılan oyun `Beyaz Yalanlar', oyunun yazarı ise Film ve Drama Yüksek Lisans Programı öğrencisi Ayşe Bayramoğlu'dur. Yapılan tercihler ve uygulama yöntemlerinin nedenlerinin anlaşılması için oyun önce objektif olarak incelenmiştir. Daha sonra ise, yazma süreci yazarın yaşadığı sorunları, çözüm aşamalarını, kısacası öznel deneyimini barındırdığı için daha kişisel bir bakış açısından anlatılmıştır. Dolayısıyla, yapılan çalışmanın analitik olarak çözümlenmiş bir belgeden çok, farkındalık içinde kaydı tutulmuş bir yazma deneyiminin raporu olduğu göz önünde bulundurulmalıdır.Master Thesis Bir anlatı örneği olarak Hamlet(Kadir Has Üniversitesi, 2009) Sarıkartal, Çetin Kemal; Sarıkartal, Çetin KemalFilm ve Drama Yüksek Lisans Programı'nda Yönetmenlik odaklı eğitim gören Hasan Hüseyin KARABAĞ tarafından William SHAKESPEARE'in "Hamlet" adlı oyunu ele alınmıştır. Oluşturulan yeni metin aracılığı ile "Bir Anlatı Örneği Olarak Hamlet" oyunu, farklı bir anlatım biçimi ile ifade edilmeye çalışılmıştır.Bu çalışma; oyunun yazım aşamaları, oyunun metin bağlamında incelenmesi, performansa hazırlık ve gösterim sürecini kapsar. Uygulama sırasındaki öznel deneyimin aktarılması bu tarz çalışma yürütecek kişilere yol gösterici olması açısından gerekli görülerek aktarılmıştır.Performansa dayalı bu tez, süreç analizi bağlamında değerlendirilmiştir.Master Thesis Bir uzun metraj sinema filmi projesi geliştirme sürecinin raporlanması(Kadir Has Üniversitesi, 2010) Sarıkartal, Çetin Kemal; Sarıkartal, Çetin KemalFilm ve Drama Yüksek Lisans Programında Yapımcılık eğitimi gören Murat Akdağ tarafından hazırlanan bu tez projesi ile `Bir uzun metraj sinema filmi projesi geliştirme sürecinin Raporlanması' hedef alınmıştır. Bu çalışma, Bir uzun metraj sinema filminin amaç, konu, kapsam, olay örgüsü/dramaturgi ve perspektif gibi teorik boyutlarını içeren, Sinopsis, Kast, Bütçe ve Fizibilite kalemlerinin bulunduğu pratik olarak hazırlanmış dosyanın somut sunumudur.