Karaosmanoğlu, Nezaket Defne

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Karaosmanoğlu, Nezaket Defne
Nezaket Defne, Karaosmanoglu
Nezaket Defne KARAOSMANOĞLU
Karaosmanoğlu, NEZAKET DEFNE
NEZAKET DEFNE KARAOSMANOĞLU
Nezaket Defne Karaosmanoğlu
Karaosmanoglu,Nezaket Defne
K.,Nezaket Defne
KARAOSMANOĞLU, Nezaket Defne
Karaosmanoglu,N.D.
N. Karaosmanoğlu
K., Nezaket Defne
N. D. Karaosmanoğlu
Karaosmanoğlu, N. D.
KARAOSMANOĞLU, NEZAKET DEFNE
Karaosmanoglu, Nezaket Defne
Karaosmanoğlu, N.
Karaosmanoğlu,N.D.
Karaosmanoğlu, Defne
Job Title
Doç. Dr.
Email Address
defne.karaosmanoglu@khas.edu.tr
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

12

Articles

1

Citation Count

0

Supervised Theses

10

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 10 of 12
  • Master Thesis
    The invention of heritage: Turkish cooking show, Sarayın Lezzetleri (Flavors of the Palace) as a case of gastrodiplomacy
    (Kadir Has Üniversitesi, 2023) ÖZ, OĞUZ BERK; Karaosmanoğlu, Nezaket Defne; Nezaket Defne Karaosmanoğlu
    In recent years, educated and inventive chefs started to do extensive research, including archival research, to reinvent Ottoman cuisine. In particular, late-Ottoman recipes have been modernized and updated for today’s taste by culinary researchers and professionals. Therefore, the dishes from Ottoman palace cuisine have developed into a new way of rewriting history to respect the Ottoman past. The past revived through culinary practices reproduced and shaped political interpretations that Ottoman Empire refers to a multi-ethnic civilization governed by a righteous and victorious Turkish nation. Thus, it is emphasized that Ottoman cuisine is described as a new traditional cuisine that once constituted the basis of today’s Turkish cuisine rather than being completely distinct from Turkish cuisine. The food travelogue Sarayın Lezzetleri intends to convince the Turkish audience that Turkish cuisine has become one of the world’s most popular cuisines due to the Ottoman Empire’s culinary heritage. Thus, I aim to revisit the concept of gastrodiplomacy to explore the invention of culinary heritage with the transformation of Ottoman recipes. Rather than the common use of gastrodiplomacy as an external project, this thesis questions how gastrodiplomacy becomes an internal project to convince an internal audience. In this thesis, therefore, I aim to show how Sarayın Lezzetleri constitutes a Turkish gastrodiplomatic case by cooking Ottoman recipes, introducing Turkish cuisine and history, and displaying Turkey’s regions on the screen.
  • Master Thesis
    Kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarının çalışanlarda örgüte bağlılıklarına ve motivasyonuna etkisi : İstanbul ili sigortacılık sektörü örneği
    (Kadir Has Üniversitesi, 2019) Karaosmanoğlu, Nezaket Defne; Karaosmanoğlu, Nezaket Defne
    ULU, EMİNE. KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK ÇALIŞMALARININ ÇALIŞANLARDA ÖRGÜTE BAĞLILIKLARINA VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ: İSTANBUL İLİ SİGORTACILIK SEKTÖRÜ ÖRNEĞİ, YÜKSEK LİSANS TEZİ, İstanbul, 2019. Son yıllarda firmalar maddi kazançlarının yanı sıra manevi anlamda da değer yaratacak birçok faaliyette bulunmaya başlamışlardır. Artan rekabet ortamına ayak uydurmaya çalışan kurumlar, gelişen teknoloji ve iletişim ağları ile göz önünde olmak istemektedirler. Kurumsal sosyal sorumluluk çalışmaları ise bu düzene ayak uydurabilecek ve kurum itibarını olumlu anlamda etkileyen faaliyetlerdir. İstanbul ilinde farklı sigorta şirketlerinde çalışanlarla gerçekleştirilen bu araştırmada, kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin çalışan motivasyonu ve memnuniyetinin, örgütsel bağlılığa etkisi ve çalışanların kuruma karşı güçlü aidat hissiyatına etkisinin olup olmadığı değerlendirilmiştir. Sigorta sektöründe çalışan bireylerle mülakat yöntemi ile toplamda on soruluk bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Mülakat yorumlarını desteklemek için ise otuz soruluk anket yönteminden de yararlanılmıştır. Sonuçlara göre ise, kurumsal sosyal sorumluluk alanındaki faaliyetlerin, çalışanların örgüte olan bağlılığına doğrudan etki ettiği, bireylerin çalıştıkları ortamda kendilerini mutlu ve huzurlu hissederek motivasyonlarını arttıran çalışmalar olduğu anlaşılmıştır. Anahtar Sözcükler : kurumsal sosyal sorumluluk çalışmaları, örgütsel bağlılık, çalışan motivasyonu, çalışan memnuniyeti
  • Article
    Citation Count: 3
    From Ayran to Dragon Fruit Smoothie: Populism, Polarization, and Social Engineering in Turkey
    (USC Annenberg Press, 2020) Karaosmanoğlu, Nezaket Defne
    Food embedded with symbolic meaning has power in politics. Food as political communication is extensively studied as a nation branding and public diplomacy tool. However, academic studies seem to overlook the role that food plays in populism and political polarization. Pointing out a gap in the field, I explore the role of culinary culture in Turkish politics between 2013 and 2019 to demonstrate its polarizing effect and its role in social engineering. I argue that social engineering as part of constructing native/national culinary items, efforts to polarize people through an AKP-sanctioned culinary tradition, and the particulars of the palace menu, are at once contradictory and consistent. Despite government efforts to appeal to average people and to polarize the public both by replacing alcohol with native/national and familiar ayran and grape juice, and by distributing asure to the people, branded with the symbol of the presidency, the palace kitchen has also invoked the neo-Ottoman exotic by serving dragon fruit smoothie and chia seeds.
  • Master Thesis
    Otel işletmlerinde kurumsal iletişimin rolü üzerine üst düzey yöneticilerle bir algı çalışması
    (Kadir Has Üniversitesi, 2017) Karaosmanoğlu, Nezaket Defne; Karaosmanoğlu, Defne
    Üretim, çalışanlar, muhasebe, pazarlama ve sermaye bakımından diğer işletmelere göre farklılık gösteren otel işletmelerinin insan gücüne dayanan ve zamanla yarışan işletmeler olmasının yanı sıra sunulan hizmetler, personel arasında yakın iş birliği ve dayanışmayı gerektirir. Hizmet değer zincirinde, başından sonuna kadar iletişimin bir harç olarak var olduğu konaklama işletmelerinin dinamik yapısı ve risk faktörünün yüksek oluşu, sürdürülebilirlikleri için güçlü bir iletişim yönetimini gerektirir. Bu sebeple otel işletmelerinde kurumsal iletişimin rolü, uygulanma derecesi ve finansal performans üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Çalışmada öncelikle otel işletmelerinde kurumsal iletişimin rolü ve uygulanma derecesi incelenmiş ve kurumsal iletişim yönetiminin ve kurumsal iletişim ile ilgili kavramların kurumların finansal performansları üzerindeki etkisi yöneticilerin algısı üzerinden anlaşılmaya çalışılmıştır. Araştırma sürecinde, nitel araştırma yöntemi uygulanmıştır. Derinlemesine mülakat ve gözlem tekniği ile elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Daha çok veri elde edebilmek amacı ile mülakat soruları, açık uçlu sorulardan oluşmaktadır. Gerekli görülen durumlarda ise ikincil veriler otellerin web sayfalarından ve sosyal medya hesaplarından edinilmiştir. Kurumsal iletişim ile ilgili kavramların finansal performans üzerindeki etkisi incelendiğinde yöneticiler tarafından pozitif bağ kurulduğu anlaşılmıştır. Kimlik, kültür, imaj, itibar, iç iletişim çalışmalarının ve misafir ilişkilerinin birincil derecede; KSS, tedarikçiler ile ilişkiler, yerel toplumlar, yerel yönetimler ve devlet ile ilişkilerin ise uzun süreçte ikincil derecede finansal performans üzerinde etkili olacağı ifade edilmiştir. Bütüncül kurumsal iletişim çalışmalarının özellikle maliyetler, ürün ve hizmet standardizasyonu, misafir memnuniyeti, kurumsal imaj, çalışan motivasyonu ve verimliliği, marka değeri ve de ölçme ve değerlendirme çalışmaları üzerinde pozitif etkileri olabileceği sonucuna varılmıştır. Ancak, etkili kurumsal iletişim çalışmalarının, özellikle araştırmanın örneklemini oluşturan büyük ölçekli otel işletmelerinde, yatırım aşaması itibarı ile doğru yönetim kararları ve stratejileri ile var olabileceği, kurum kimliği ve kültürüne göre şekil aldığı anlaşılmıştır.
  • Master Thesis
    Glorification of everyday life: The case of İnstagram
    (Kadir Has Üniversitesi, 2020) Karaosmanoğlu, Nezaket Defne; Karaosmanoğlu, Nezaket Defne
    This study investigates visual meaning making activities on Instagram and influence on these everyday lives of users. Instagram as a visual centered social network provides a fertile ground to depict users' everyday life presentations. Users prominently think that Instagram images are their identity, so images are prominently glorified in terms of symbolism, production and postproduction. Selected symbols as identity pegs generate self-identity and way of living in accordance with personal ideals and aimed to reflect a reputable persona within the society. In this regard Veblen's "conspicuous consumption" and "experiential purchases" are operative terms to explain users' engagement to symbolic value of commodities and experiences. I conducted semi structured face to face interviews with young Instagram users and also used semiotics to testify my anticipation. The invested interests, everyday life activities and personal taste are used as strong markers in posted visuals. Glorified visual narrative, in addition to symbolism is also motivated by editing/framing. The glorified signifiers of online persona are generated with the help of these steps. Also, users are also consumers of the glorified content, as it is known they are so called "prosumers". There are two outcomes of this study. The first is: In the light of participants of this study, glorified/embellished images of Instagram trigger users to replicate visuals in a similar way. In this regard content also glorifies everyday lives of Instagram users. Secondly, some users ignore glorified and enhanced quality of images and influencers since it is a paid job. They also do not work to embellish their images because they do not think these are markers of their online identity. Glorified images do not influence everyday life of users in the second group. In this regard, Instagram's heterogeneous atmosphere enables varyingly different utilization practices and Instagram's influence on everyday life changes accordingly.
  • Master Thesis
    Siyasal reklamlarda kadın temsiliyetine dair bir analiz: Adalet ve Kalkınma Partisi ve Cumhuriyet Halk Partisi örnekleri
    (Kadir Has Üniversitesi, 2020) Karaosmanoğlu, Nezaket Defne; Karaosmanoğlu, Nezaket Defne
    Bu tez çalışması, 2018 Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı ve Genel Seçimleri'nde Adalet ve Kalkınma Partisi (AK Parti) ve Cumhuriyet Halk Partisi (CHP)'nin Youtube'da yayınlanan reklamlarını kadın temsiliyeti açısından incelemektedir. İncelenen üç reklamda partilerin kadınları reklamda nasıl ve hangi mesajlarla gösterdiği göstergebilim yöntemiyle incelenmiştir. Üç bölümden oluşan çalışmanın birinci bölümü kavramsal çerçeve ve literatürdeki tartışmalardan oluşmaktadır. Medya, iktidar, ideoloji ve söylem arasındaki ilişki anlatılarak bu ilişkinin toplumsal cinsiyet kavramıyla reklamlar üzerinden bağlantısına değinilmiştir. Ayrıca ilk seçimlerden günümüze Türkiye'de siyasal yaşam ve siyasal iletişim kampanyalarına genel hatlarıyla yer verilmiş, daha sonra literatürdeki siyasal reklamlarda kadın temsiliyeti ile ilgili olan çalışmalara kısaca değinilmiştir. İkinci bölümde araştırmanın yöntemi, metodu, amacı ve kapsamı açıklanırken; bu çalışma ile hangi sorulara cevap arandığı ve çalışmanın önemi ortaya koyulmuştur. Üçüncü bölümde 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Genel Seçim reklamları kapsamında seçilen AK Parti'nin "Birlik Hikâyemiz Yeniden Başlıyor", "Hazırız Türkiye!" ve CHP'nin "CHP "#Millet İçin Geliyoruz / Huzur İçinde Yaşamak, Zenginliğimizi Paylaşmak ve Hak Ettiğimiz Yarınlara Kavuşmak İçin Geliyoruz" isimli reklamlarının kadın temsiliyeti açısından göstergebilim yöntemiyle incelenişi yer almaktadır. Sonuç bölümünde incelemenin bulguları ortaya konularak seçilen 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Genel Seçim reklamlarında iki partinin kadın temsiliyetine bakışı karşılaştırılmıştır. This thesis examines 2018 Presidential and General Elections in the Republic of Turkey Justice and Development Party (AK Party) and the Republican People's Party (CHP)'s of the ads posted on YouTube from the perspective of women's representation. In this three advertisements which examined, how and in which messages political parties showed women in the advertisement was analyzed by semiotics method. The first part of the study, which consists of three parts, consists of conceptual framework and discussions in the literature. The relationship between media, power, ideology and discourse is explained and the relation of this relationship with the concept of gender through advertisements is mentioned. Also, the first elections to the present day political life in Turkey and given a general outline of the political communication campaign, then briefly describes the work related to women's representation in political advertising in the literature. In the second part, while explaining the method, methodology, purpose and scope of the research; with this study, it was revealed which questions were answered and the importance of the study. Under the third section, the analysis of AK Party's advertisements which are "Birlik Hikâyemiz Yeniden Başlıyor", "Hazırız Türkiye!" and CHP's ads which is "CHP "#Millet İçin Geliyoruz / Huzur İçinde Yaşamak, Zenginliğimizi Paylaşmak ve Hak Ettiğimiz Yarınlara Kavuşmak İçin Geliyoruz" named selected within the scope of 2018 Presidential and General Election advertisements are analyzed by semiotics in terms of women's representation. In the conclusion section, the findings of the investigation were revealed and the views of the two parties on women's representation were compared in the 2018 Presidential and General Election advertisements.
  • Master Thesis
    Marketing higher education and positioning strategies of foundation universities of Turkey
    (Kadir Has Üniversitesi, 2020) Karaosmanoğlu, Nezaket Defne; Karaosmanoğlu, Nezaket Defne
    Higher education marketing literature suggests that internationalization of universities and globalization on higher education create external forces in higher education as massification, expansion and diversification, growth of heterogeneity, and the growth of competition. As a result of those forces, the international student recruitment market has evolved into a buyer's market and required market-oriented approaches. Also, the literature underlines that classical buyer's and seller's relationship is not valid anymore for higher education marketing. The relationship between universities and students is a unique relationship that classical marketing approaches cannot explain. As a result of this unique relationship, universities who cannot adapt their marketing activities by identifying specific stages of students as the customer are failed to fulfill the requirements of market-oriented higher education marketing approaches. The research investigates the positioning strategies and competitive advantage presentations of the top three foundation higher education institutions in Turkey according to the consecutive rankings of QS and Times Higher Education between 2015 and 2019 as Koç University, Sabancı University, and Bilkent University. International student recruitment websites, university main websites, brochures, and Instagram accounts and YouTube channels, which are addressed by the international student recruitment pages of those three universities, are analyzed to identify which features of five fundamental components of higher education positioning strategies are emphasized. In addition, in order to identify the level of emphasis of these components, a quantitative analysis is conducted.
  • Master Thesis
    Doğu karadeniz yaylalarında gündelik hayat ve karadenizliliğin inşa, icra ve hayal süreçleri
    (2023) Karaosmanoğlu, Nezaket Defne; Karaosmanoğlu, Nezaket Defne
    Bu çalışmanın amacı, Doğu Karadeniz yaylalarında yaşayan yaylacıların gündelik hayattaki yaşam biçimlerini, alışkanlıklarını ve uygulamalarını incelemek ve nasıl cemaatler inşa, icra ve hayal ettiklerini ortaya koymaktır. Bu nedenle de Henri Lefebvre'in 'gündelik hayat', Benedict Anderson'ın 'hayali cemaat' ve Ferdinand Tönnies'in 'cemiyet ve cemaate kavramlarını temele alarak Doğu Karadeniz'deki on beş yaylada otuz kişi ile derinlemesine görüşme veri tekniğini kullanarak görüşmeler gerçekleştirdim. Görüşmelerdeki verileri ise ortaklıklar bularak ve kurarak tema analizi yöntemi ile çözümledim. Yaylacıların gündelik hayatlarındaki pratiklerini, rutinlerini ve ritüellerini sorgularken birbirleri ile olan ilişkilerine de odaklandım ve hangi bileşenler ile bir araya geldiklerini incelemeye çalıştım. Sonuç olarak Karadenizliliğin gündelik hayatta baskın şekilde hissedildiği her bir yaylada yaylacılar, yemek, fiziki coğrafya, dil, geçmiş ve şenlikler ile bir araya gelmekte ve her yayla kendi içinde bir cemaat oluşturmaktadır. Bunun yanı sıra farklı yaylalardaki farklı cemaatler de özellikle de Karadenizlilik kimliğinin, benzer coğrafi şartların ve yaylacılık kültürünün kurduğu ortaklıklar sayesinde bir araya gelmekte ve daha büyük bir cemaati ortaya çıkarmaktadır.
  • Master Thesis
    Kurum kültürü ve yapısının cam tavana etkisi: İstanbul İli eğitim kurumu örneği
    (Kadir Has Üniversitesi, 2019) Karaosmanoğlu, Nezaket Defne; Karaosmanoğlu, Nezaket Defne
    Bu çalışmada kurum kültürü ve yapısının cam tavan sendromu ile ilişkisi araştırılmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel bir eğitim kurumu araştırmanın evrenini oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemi kadın öğretmen, müdür yardımcısı, müdür ve bölüm başkanlarından oluşmaktadır. Mülakat ve anket değerlendirmesi ile kurum kültürü ve yapısının cam tavana etkisi hakkında katılımcıların görüşleri alınmıştır. Araştırmada nitel değerlendirmeyi desteklemek amaçlı nicel verilerden yararlanılmıştır. Sonuçlara göre kurum yapısının cam tavan sendromuna doğrudan etkisi olmadığı gözlem ve yorumlarla değerlendirilirken, kurum kültürünün alt değişkenlerinin cam tavan sendromunu tetiklediği belirlenmiştir.
  • Review
    Citation Count: 10
    How to study ethnic food: Senses, power, and intercultural studies
    (BioMed Central Ltd., 2020) Karaosmanoğlu, Nezaket Defne
    This article gives a broad review of the literature focusing on food, senses, and intercultural relations. Integrating cultural studies literature and concepts into ethnic food studies, it tries to understand the ways in which ethnic food becomes an agent of social change and helps to build, promote, and improve intercultural relations. More specifically, this article tries to explore the ways in which ethnic food could be used as a pedagogical tool in intercultural relations. The following questions are explored in anthropology and cultural studies literature: To what extent can ethnic food bring a feeling of connection with other cultures? To what extent can it bring an understanding of others? What kind of a role do the senses of taste and smell play in this process? At least three steps are proposed in the study of ethnic food and intercultural relations: Integrating sensory studies into food studies, applying self-reflexive ethnographic methodologies which are based on experience and emotion, and finally exploring the relationship between food and power, and food and agency.